22 juli 2012

Operationens baksida (läsvärt)


Jag är medveten om att jag är väldigt duktig på att lov-orda min operation, att jag mår bättre än någonsin osv.
De står jag för och känslan är lika stark idag som förut.
Däremot känner jag att jag är skyldig om att berätta om operationens baksida också.

Jag kan börja med att berätta om fenomenet "Dumping".

Dumping är ett stadie kroppen hamnar i när du som opererad helt enkelt äter för fort, för "tung" mat eller för mycket mat. Det är helt ofarligt men man känner sig yr, svimfärdig, svag och kallsvettas som en tok. Det tar ca 20-30 minuter för en dumping att avta. Efter det så mår du precis som vanligt.
I extrema fall så kan du även kräkas upp de du ätit för att kroppen helt enkelt inte klarar av att bearbeta det. Jag personligen föredrar när de händer för jag slipper 30 minuter av smärta och yrsel och kan smita in på toaletten för att kräkas upp de jag nyss ätit.
Jag ska tillägga att dumping är en väldigt individuell upplevelse men det är såhär jag upplever min.

Sen om vi fortsätter inom kategorin måltider så kan jag även tillägga att jag inte längre kan dricka till måltider, gör jag det så uppstår fenomenet ovan. Detta för att maten helt enkelt färdas för fort ned i tarmen och den blir full. Vid måltider så måste jag vänta till ca 10 minuter efter maten innan jag kan dricka för att inte må dåligt.

Alkohol är ett annat ämne som kan vara värt att nämna. Tidigare så kunde jag av naturliga skäl dricka ganska stora mängder pga av min storlek. Som jag skrivit innan så opererar man magen och inte hjärnan  så "vanan" att kunna dricka stora mängder finns ofta kvar och det är lätt att det går fort från salongsberusad till kanonrak om man inte ser upp. Detta pga av att man först och främst väger mindre sen även för att man efter en gastric bypass-operation inte längre har en magsäck som stoppar upp vätskan utan den fortsätter rätt ut i tarmen där alkoholen tas upp av kroppen snabbare än vad den gjorde före operationen.
Jag personligen försöker hålla mig till öl och gärna mellan-öl när jag dricker för att undvika att bli "tvärfull". Sen har inte det fungerat alla gånger men det ger mig en större kontroll än om jag dricker starksprit.


Vitaminer, varje dag så äter jag två olika tabletter som jag kommer att äta resten av livet. Den första är en B12 tablett som jag äter för att kroppen får problem att ta upp just det ämnet från maten efter operationen. B12 finns även att ta som spruta, en spruta man då får ta var tredje månad. Varför jag valt att ta tabletter är just för att med spruta så kommer man få en dipp där kroppen börjar närma sig B12 brist inför varje spruta då "lagret" är tömt. Då tycker jag det är bättre att hålla en jämn nivå med en tablett dagligen. Jag äter även en annan tablett som heter, Mitt val Multivitamin Stark Kvinna, jag vet väldigt rolig tablett att ta som kille men den innehåller mycket järn samt en hel del andra mineraler som kroppen lätt får brist på efter operationen. Trots att jag nu varit opererad i ett bra tag så tycker jag fortfarande att det är lika pinsamt varje gång jag ska köpa en ny burk på apoteket. Som tur är de som jobbar där snälla.


Bristningar och överflödigt skinn tänkte jag ta upp som sista punkt här. När man är gravt överviktig som jag var så finns risken att kroppen inte hängt med under viktnedgången, detta genom bristningar och att man helt enkelt förstört hudens celler och förmåga att dra ihop sig vid viktminskning. Hur mycket jag än går ned så kommer mitt häng runt bröst och buk inte att försvinna för där finns hud som inte klarar av att dra ihop sig igen, det blir som en skinnpåse som måste opereras bort. Detta är inte särskilt smickrande ur kosmetisk synpunkt och kan göra att det blir svårt att hitta kläder som passar utan att hänget på magen är i vägen eller hänger över jeanskanten.
Jag kommer att behöva operera bort mitt häng när jag är klar med min viktnedgång men jag känner att på den stora resan så gör jag hellre det än väga över 150 kilo. Fram tills de är gjort så kommer jag inte kunna vara helt nöjd med min viktnedgång.


Som avslutande tänkte jag faktiskt ta och bjuda på en bild på mig utan tröja för att ni ska förstå vad jag menar. Kanske inte den mest smickrande bilden på mig men allt handlar om att bryta gränser.

Om ni läst igenom denna vägg av text, tack.


Dagsvikt, 87.0 kg. Total viktnedgång -65,7 kg.


28 kommentarer:

  1. Du är helt fantastisk Ante. Tycker det är väldigt bra att du även skriver om "baksidan" av operationen.
    Med tanke på hur mycket du gått ned så tycker jag ändå att hänget inte ser så, hur ska man säga, illa ut, men har full förståelse för att du inte är nöjd än.
    Stora Krama till en stor liten kille.

    :-)
    Anna

    SvaraRadera
  2. Lämnar en kram och en liten uppmuntran för din ärlighet. Föredömligt =)

    SvaraRadera
  3. Gillar din ärlighet! Hoppas att din känsla i kroppen och huvudet snart kommer vara i fas med den bild du ser i spegeln - oavsett om du väljer en till op eller ej. Och jag hoppas att du kommer att känna att alla de andra "bieffekterna" också kommer att vara ok att leva med.
    Jag tycker din resa är fantastisk och vill att du ska känna dig fantastisk!

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Du är så duktig och stark som gått igenom allt detta på så kort tid! Fortsätt att vara killen med glimten i ögat så når du de högsta bergen :) Varma kramar!

    SvaraRadera
  5. Du är bara bäst!

    SvaraRadera
  6. Fantastiska människa! Du inspirerar :)

    SvaraRadera
  7. HELT JÄVLA OTROLIGT!
    Inspirerande är bara förnamnet..

    SvaraRadera
  8. Fantastiskt bra gjort. Tycker du ser okej ut även med häng.

    SvaraRadera
  9. Så fantastiskt bra gjort, och riktigt bra skriven text. jag är själv en tjej på 24 år som gått ner 43kg på ungefär 1,5 år nu. så jag vet precis vad du menar med hänget som blir, främst på magen.
    men jag tycker du ser riktigt bra ut, trots hänget! :) keep up the good work, du är en stor förebild!

    Kram Linn :)

    SvaraRadera
  10. Tänk vad olika det kan vara själv har jag bara haft ett par dumpningar. Opererades själv 20110426 och har gått ner 53 kg och är nu runt 67 kg lätt ;-)

    SvaraRadera
  11. Ursäkta menade ju att säga grattis med

    SvaraRadera
  12. grattis till beslutet om denna operation som har vänt ditt liv till det bättre trotts baksidor du ser fantastisk ut nu, bra kämpat

    SvaraRadera
  13. Bra kämpat!
    Kolla gärna in min blogg om du har lust...

    SvaraRadera
  14. Bra gjort! Bara det att ta tag i det hela.
    Grattis till den otroliga viktminskningen!

    SvaraRadera
  15. Vilken inspiration till oss alla! Fortsätt kämpa grabben!!!

    SvaraRadera
  16. Otroligt bra jobbat! Ska läsa mer på din blogg för den inspirerar då jag har ungefär 35 kg i övervikt som jag kämpar med hit och dit! Hoppas jag ska kunna göra det utan en operation... men ibland är det svårt med motivation och allt annat som sänker ner ens styrka att kunna fortsätta! (personer i ens närhet). Därför är det bra med inspiration från dig! Bra jobbat och lycka till med alla lopp och allt du är i färd med! :)

    SvaraRadera
  17. Jag är otroligt skeptisk till denna operation och allt jag hör överallt är hur fantastiskt det är...man behöver inte göra något i princip och kilona bara rinner av en. Något negativt finns inte när man pratar om det så jag är så otroligt glad att du skriver om just baksidan. Tack snälla för det! Får jag fråga, behöver inte du inte ta medicin resten av livet? Vitaminer?

    GRATTIS till din enorma framgång. Jag är positivt överraskad över hur lite hudhäng du har trots din stora viktminskning under vad jag förstår ganska kort tid ändå! Jag tycker du är jättefin precis som du är men har full förståelse för att du vill ta bort det också! Får du en sån operation eller måste du betala för den? Och en fråga till: Har du tränat massor och intensivt eftersom du har så lite skinnöverflöd?

    Lycka till i fortsättningen!

    SvaraRadera
  18. funder på att göra op väger lite över 250kg just nu

    SvaraRadera
  19. Grymt imponerande resa du gör! Bra jobbat så ses vi på startlinjen på Lidingö!

    SvaraRadera
  20. Nr 1337 :P Asbra jobbat! Mkt imponeande och tycker inte det var värst mkt häng direkt. Lycka till med din maraton.

    SvaraRadera
  21. Grattis och skönt att du mår bra!
    Du har ändå som en lite tröst lite häng m tanke på viktnedgången. Sitter själv i samma sits och alla tycker att hänget är så litet... men som du säger kläder är inte lätta att få tag i när man måste få plats med extra hud.
    Ett dumping symptom jag kan få är djävulsk trötthet vid fel kostintag (för mkt kolhydrater eller sött)
    Lycka till framöver!
    Mvh Irene S

    SvaraRadera
  22. Precis som du så ärligt skriver så medför operationen en del man gärna klarat sig utan men trots det så ångrar jag mig inte, har fått ett nytt liv och så tror jag du känner också. Kram/Monica

    SvaraRadera
  23. Underbart att få läsa om Operationens baksida från någon med egen erfarenhet. Är på flytet nu och uppskattar att få ta del av din historia Mycket inspirerande! TACK!

    SvaraRadera
  24. Du är väldigt bra på att förklara "baksidan" på operationen och den ge en mer inblick i det hela, Jag kanske inte är grovt överviktig (180~185 cm och allt mellan 105-120 kg) men jag är en "naturligt lat" person och har ingen ork för tränning även om man vet man borde en operation i mitt fall hade varit den enkla snabba lösningen men efter att fått reda på baksidan så kanske man faktiskt skulle gå och köpa en cykel ändå. det är bara motovationen som saknas helt gillar inte mitt utseende men har lärt mig leva med det.

    SvaraRadera